Tuesday 25 November 2008

Egget kom først, men hvem la det?

"Hvem kom først, høna eller egget?" Forskere, filosofer, akademikere og oss vanlig dødlige har kranglet om dette i noen tusen år nå. Aristoteles mente jo det at det var litt sånn "ja takk, begge deler", i og med at hans forklaring var at høna og egget kom samtidig. Vi diskuterte dette ofte i "Theory of knowledge" (et obligatorisk tenke-fag på IB-linja som irriterer vettet av elevene), men vi laget aldri noen ordentlig konklusjon på det; jeg for min del hadde nok å tenke på som det var :P Hvem hadde vel trodd at man noen gang skulle finne svaret på om det var høna eller egget som kom først? Teknisk sett så er det umulig å finne ut av, ettersom vi alle vet at det ikke blir noen høne uten et egg og vise versa. Derimot så skriver nrk.no i dag at det nå er forskere som påstår de har funnet svaret på gåten, utrolig nok. Det viser seg nemlig at det faktisk var egget som kom først, men det var ikke et egg som ble produsert av ei høne. Neida, det var en 77 millioner år gammel feilvare á la en liten kjøttetende dinosaur! Så nå er jo spørsmålet ikke lenger om hvor høna egentlig kom fra, men heller hvor dinosauren kom fra! Og dinosaurer poppet  jo ut av egg, så... Ja, hva nå? Det jeg lurer på er hva i all verden den lille kjøtteteren hadde tilbudt seg til for å produsere noe som lignet et fugleegg... Eller kanskje det var noe den hadde spist? Noe må jo ha slått feil her! Er dette snakk om livssykluser og evolusjon, eller bare jævlig dårlig dømmekraft fra dinosaurens side? :P 


Over til noe ganske annet... Den som leter, den finner! Min mor var på tur i en eller annen haug med "gamle" klær, og så kom hun tilfeldigvis over en ullkjole jeg ikke har sett på et par år :P  Husker at jeg gikk veldig mye med turkist før, er fortsatt en av favorittfargene mine, så litt moro at den ble funnet frem igjen!






- Turkis ullkjole fra Vila
- Skjerf som jeg fikk i gave fra min kjære tante ^^
- Armbånd fra Topshop
- Smykke fra Vic






Dagens spot-on comment:
"Du ER en koffert du, Krissy!" -> Pakk meg gjerne ut, men det får bli på eget ansvar xD





11 comments:

Hanna - ylini said...

så da gikk diskusjonen over til "hvem kom først, egget eller dinosauren"? :P
fin kjole :)

Lykke li said...

Hehe, slike spørsmål er altfor vanskelige å finne ut av.. Blir stresset bare av tanken x)

Siri Helene said...

Og jeg som alltid har trudd at høna kom først:P

Anonymous said...

Hehe :P Jeg har alltid trodd at egget kom først :D Flink jeg er ^^ Men interessant spørsmål!

K(ristine) A(malie ) said...

Hanna: Takk ^^ Ja nettopp, hva tror du? ;P

Erika: Vi lar noen andre ta seg av det der, let's just go with the flow ;)

Othilie: Joda, men det er som Hanna sier oppi her: Hvem kom først av egget og dinosauren? :P

Siri Helene said...

Da kom dinosauren først, en eller annen øgleliknende skapning som ble mutert og utviklet seg til en dinosaur:P Eller ihvertfall ble muntant nok til å legge egget som ble til den første dinosauren, og da er vi kanskje like langt? :P

Hanna - ylini said...

ja, uansett så ender vi jo bare opp på det store spørsmålet om hvordan vi ble til.. og da går jeg heller og tar meg en kopp kaffe og snakker om reality-serier eller noe XD

K(ristine) A(malie ) said...

Hanna: Ditto! La oss ta en iskaffe og diskutere ANTM!

Abra said...

Merker jeg får krampe i hjernen pga det faget ditt ass. å ikke ha en grunnleggende viten o simpel evolusjonsteori og cellemuteringer er rett og slett forbausende.... jeg kommer en tur innom TOK klassen din en gang og gir den biten med avføring som tror at den er en lærer en ørefull.....makan...
Filosofifag av den type det har utviklet seg til......*spy*

men jaja, fresht at noen har endelig funnet bevis på hypotesene som var ute og gikk da ^^.

Camilla Didriksen said...

Så fint antrekk! :)

Margrete said...

søtt outfit! :)