Friday 9 January 2009

4 Schanzen Tournee - Hoppuka <3

Hei og hopp! 

Min far og jeg har altså da vært i Østerrike for å se de to siste rennene i den Tysk-Østerriske Hoppuka. Kort fortalt så er dette er en meget ansett turnering i hoppsporten som består av fire hopprenn i løpet av én uke. De to første rennene finner sted i Tyskland (Oberstdorf og Garmisch-Partenkirchen), og de to siste rennene er i Østerrike (Innsbruck og Bischofshofen). Vinneren av Hoppuka er den som har den beste poengsummen sammenlagt etter alle fire rennene. For dere som ikke er hoppinteresserte så kan dette innlegget virke litt uinteressant, men jeg skal ikke ramse opp en masse poengsummer og annen statistikk altså :P Akkurat det forstår jeg at kan være kjedelig for mange. Derimot så tror jeg det at de færreste ville kjedet seg dersom man hadde vært tilstede i bakken. En ting er å se disse rennene på TV, men det er noe helt annet å se dette live! Det er så stor stemning og så mye trøkk at bare det i seg selv er en opplevelse. Her i Norge så har vi jo de berømte Holmenkollen-søndagene som er kjent for nettopp den gode stemningen og skyhøye publikumstall, og det lignet en slik søndag både i Innsbruck og Bischofshofen. Det var rett og slett helt sykt! 


Innsbruck:
Vi kom tidlig til Bergisel, som selve bakken heter, og i og med at vi var Special Guest (eller VIP's om du vil) så tok det heldigvis ikke så lang tid å gå opp til bakken eller å slippe inn på arenaen. Vi fikk sånne fancy armbånd og greier! Det første som møter oss i Special Guest området var sprudlende kelnere som fløy rundt og serverte smørbrød og diverse, det var stort sett servering hele tiden av forskjellige ting. Fra der vi stod så hadde vi en fantastisk utsikt over bakken, vi så alt! Det var ikke noe problem å anslå lengder på øyemål heller, så det var perfekte plasser ^^ Det strømmet til med mennesker hele tiden, og trøkket ble større og større. Som sagt, det match'et en søndag i Holmenkollen rimelig bra :P Hvis ikke jeg husker helt feil så sa speaker'en at det var over 23 000 mennesker som var til stedet under rennet! Og publikumsområdet er ikke stort altså... 

I og med at jeg er norsk så ville man vel kanskje trodd at jeg var nasjonalistisk med hensyn til hvilke hoppere jeg ønsker at skal stå på seierspallen... Men jeg er dessverre litt av en landssviker her :P Når det gjelder hopp så er jeg ganske østerrisk av meg, det har jeg vært i alle år. Bortsett fra Janne Ahonen fra Finland og Sven Hannawald fra Tyskland, så har jeg alltid hatt østerrikerne som favoritter. Selvfølgelig så syntes jeg det er flott med norsk seier, men heier som sagt altså på Østerrike! Jeg kjøpte til og med et østerrisk flagg før rennet, noe jeg fikk brukt en god del :D Under trening så var det Gregor Schlierenzauer (Østerrike) som var best med 132 meter, og hakk i hæl fulgte lagkameratene Thomas Morgenstern og Wolfgang Loitzl. Sistnevnte ledet Hoppuka sammenlagt med et halvt poeng på nr. 2 før dette rennet; med andre ord så var det grusomt jevnt i teten! Etter første omgang så var det den gamle storhopperen Martin Schmitt som ledet, fulgt av Loitzl og Schlierenzauer. Nordmennene, vel... Jacobsen hang med til en viss grad, men ellers var det ikke de helt store lengdene. De fleste kom seg nå til finaleomgangen, så det var jo positivt med hensyn til de to første rennene som mildt sagt var norsk nedtur! 

I andre omgang så ble igrunn sammenlagtseieren avgjort allerede der. Det ble dobbeltseier til Østerrike, og tysk tredjeplass. Simon Amman, som var nr.2 på sammenlagtlista, hoppet seg litt bort, og det førte til at han lå rundt 15 poeng bak Loitzl før det siste og avgjørende rennet. Det vil si at Amman da måtte hoppe rundt 4 meter lenger enn Loitzl i begge omganger med samme stilkarakterer for å så vidt kunne slå han. Det er sjeldent at den som leder Hoppuka etter tre renn gir fra seg ledelsen i det siste, det har skjedd under fem ganger så vidt jeg vet... Så som regel skal det godt gjøres å ta igjen et sånt forsprang. Men da igjen så er greia i hoppsporten det at absolutt ALT kan skje!


Her er noen av bildene vi tok i Innsbruck :)


                                                                             Bergisel

                                                                        Helt oppe i toppen!

                                                                            Veldig mange mennesker :O

                                                                       Flaggseremoni (før hvert renn)

                                                                      Fanklubben til Thomas Morgenstern er alltid til stede :D

                                                                       Min far, også kjent som Hoppvang for anledningen.

                                                                       Litt norsk er vi ;)

                                                                            Martin Schmitt

                                                   Gregor Schlierenzauer, Wolfgang Loitzl, Martin Schmitt og Matti Hautamäki

                                                                Oversikt over podiet, dobbelt østerrisk som dere ser!




Bischofshofen:
Bischofshofen er egentlig ikke noe mer enn et sted med en hoppbakke. Det bor ca 10 000 mennesker der, og beliggenheten tilsvarer Huttaheiti. Derfor forventet verken min far eller jeg det som møtte oss da vi ankom denne lille byen. Nå skal det riktignok sies at det var Hellige Tre Kongers Dag, og i den forbindelse at folk hadde fri, men mange timer før rennet begynte var det folkevandring oppover mot bakken! Folkefesten var allerede i gang nede i "sentrum" av byen som om det skulle vært nasjonaldag eller noe i den dur. At dette er en stor begivenhet er det ingen tvil om! 

Men det var litt av et opplegg inne i VIP-teltet, med reserverte bord og hele pakka! Man trengte så vidt å se på en servitør før han eller hun sprang bort til deg for å høre om du hadde lyst på noe. Det var buffet og servering av andre småretter, og vin/øl osv. Det var flatskjermer overalt, til og med på speilet på do var det festet små skjermer slik at man ikke skulle gå glipp av noe! At jeg skulle oppleve noe sånt på et idrettstevne hadde jeg aldri trodd... Det er jo ikke akkurat vanlig her hjemme. En ting er gode plasser liksom, men dette gikk over all forventing! Det hele toppet seg vel da vi fikk treffe Arne Scheie, mannen som for mange år siden fikk meg interessert i hopp :D Veldig hyggelig mann, men du verden hva han husker! Altså, han begynte å snakke om lengdene til Recknagel (en gammel tysk storhopper) som var aktiv på 50-60 tallet, samt diverse poengsummer fra langt tilbake og i det hele tatt... Jeg var helt målløs der jeg stod. Det er en grunn til at dette var hans 37. Hoppuke, for å si det sånn :P

Det ble anslått et publikumstall på nærmere 30 000 mennesker til stedet under rennet, og det er jo tre ganger så mange mennesker som hva det bor i lille Bischofshofen! Selve rennet var utrolig bra, mange lange hopp. Det som kommer til å huskes i mange år fremover var det spektakulære hoppet til Loitzl på 142,5 meter, et hopp som stod til 20 i stil av samtlige fem dommere! At alle dommerne gir 20 for et hopp skjer så og si en gang hver mintgrønne fullmåne... Det hadde ikke skjedd på mange år! Nå var det liksom ingen tvil om hvem som kom til å vinne sammenlagt. Andre omgang ble litt nedtur sett med norske øyne, men Anders Jacobsen hoppet seg opp noen plasser i og med at han hadde et av de lengste hoppene den omgangen. Simon Amman klarte å skape litt spenning da han leverte et hopp på 140,5 meter, og videre satt Loitzl under press. En ung og uerfaren hopper i Loitzl's situasjon ville mest sannsynlig fått et nervesammenbrudd, og blir man tatt av nerver her så er man ferdig. Jeg var ganske spent på om han ville takle den situasjonen, i og med at Amman hadde hoppet såpass bra. Tror dere ikke mannen hopper 141,5 meter og blir belønnet med 20 i stil av fire dommere! Hva han som ga 19,5 trakk for i det hoppet er ikke godt å si... Men det var nå en overlegen seier!!

Jeg hadde stor tro på østerrisk seier sammenlagt før Hoppuka begynte, men det var ikke akkurat den østerrikeren jeg hadde trodd... Stilhopperen Wolfgang Loitzl har vært med siden 1997 (var det vel) og har mange pallplasseringer, men har aldri vunnet et individuelt renn før denne Hoppuka. Han tar andreplassen i det første rennet, og vinner de tre neste. Det er jo rene Askepott-historien dette! 

... Og her er noen av veldig mange bilder vi tok i Bischofshofen :P


                                                                 Jo tusen hjertlig takk for det!

                                                                      Folkefest i sentrum!

                                                                              En sjelden svensk supporter... :P

                                                               Dette er altså da bakkeprofilene til de forskjellige bakkene :)

                                                                              Paul-Ausserleitner-Schanze, som bakken heter.

                                                                    Her har vi hele tha Priest Squad for å velsigne oss alle sammen!

                                                        Dagens spørsmål: Hvor mange østerriske flagg finnes det på bildet? :P

                                                                     Kanskje litt lettere å gjette på antall svenske flagg :O

                                                                      Lille meg på vei inn i teltet.

                                                                       Her er vi i full sving, from beginning to end!

                                                                         Der satt vi... :P 

                                                                    Som sagt, de dukker opp på hvert eneste renn :P

                                                                    Alexander Pointner, suksesstrener fra Østerrike

                                                         Walter Hofer, renndirektøren man ikke skal kødde for mye med.

                                                                  Å møte denne mannen var stas :D

                                                    Anton "Toni" Innauer, Olymisk mester og verdensmester i hopp

                                              Her har vi altså da statistikken for Loitzl's andre hopp, mange 20-tall!

                                                             Vinner av Hoppuka 2008-2009, Wolfgang Loitzl

                                                         Nummer 2 sammenlagt, Simon Amman

                                                              Nummer tre sammenlagt, Gregor Schlierenzauer

                                                                        Fyrverkeri må man jo ha!

                                                                      Glade gutter som bader i blitz :D

                                                                    Her ser vi at Loitzl vant sammenlagt med over 30 poeng :O

             Andreas "Andy" Goldberger, som blant annet vant Hoppuka året før og året etter at Espen Bredesen vant den sammenlagt.

                                                                 Her får jeg altså autografen til Loitzl etter at han vant...!


Denne turen topper de fleste turene jeg har vært på, har hatt det så moro!! For en hoppfantast så er det å se et eller flere av disse rennene live en utrolig opplevelse, og jeg er kjempeglad for at jeg har fått oppleve det på måten jeg har gjort. Dette kommer jeg aldri til å glemme! :D

Ha en god helg! :)

4 comments:

Anonymous said...

Ser ut som om du har kost deg :)

Karoline said...

ohh..så moro ut!<3

Kristine said...

må ha vært en fantastisk tur <3

Maria Isabell said...

Herligherlig :D