Monday 12 January 2009

Du må'kke komme her og komme her!

Dette her med kulturforskjeller tror jeg de fleste har opplevd en eller annen gang. Man har jo en enkel klassiker som at det er høflig i enkelte land å rape etter et måltid, noe som ikke akkurat er ansett som god skikk og bruk her hjemme. I dag så vil jeg skrive om to kulturforskjeller, ganske forskjellige fra hverandre. Da jeg var i Østerrike så opplevde jeg noe som gjorde meg ganske irritert. Her hjemme så har man jo ikke lov til å ta med kjæledyr, som regel så er det hunder det er snakk om, inn på restauranter osv. I Østerrike derimot, så er dette helt annerledes. Det vi driver med her hjemme blir jo dyreplageri i forhold! Min far og jeg hadde hatt en ganske lang dag i Innsbruck, og begge to var skrubbsultne. Vi valgte å overse at det tok evig lang tid før noen kom og tok bestillingene våre, men det neste som skjedde er noe av det verste jeg har opplevd på en restaurant. Plutselig så kommer det inn et par og setter seg ved bordet overfor oss - med en stor og langhåret bikkje som ledet an! Gjett om vi gjorde store øyne da... Både faren min og jeg er ganske allergiske mot hunder, og jeg kjente at nesa mi og øynene mine begynte å klø og renne med en gang. Da kelneren kom så spurte faren min høflig om ikke det var mulig å plassere de på et annet bord, i og med at vi begge var allergikere. "Jeg kan ikke gjøre noe med det. Om de vil ha med seg hund så må de få lov til det!" var svaret vi fikk. Det endte med at det var vi som måtte flytte oss, selv om vi hadde kommet en halvtime før de, og vi ble henvist inn på et lite ukoselig rom som lå skjermet fra resten av stedet. Selvfølgelig bestemte vi oss for å bare betale for det flytende vi hadde bestillt og gå. Da kelneren kom med regningen så sa faren min at vi gikk på grunn av hunden, og at dette hadde blitt håndtert på en veldig dårlig måte. "Not my problem!" sa fyren og slo ut med armene. Jeg kan si så mye at hadde vi blitt der i to sekunder til, så hadde jeg hellt resten av cola light'en over hodet hans! Jeg har aldri opplevd å bli behandlet så dårlig ute. Altså, er ikke Østerrikere allergiske de da eller? Om det er slike holdninger alle steder så nytter det jo ikke for en allergisk Østerriker å gå ut og spise middag, det blir jo håpløst! Man kan jo selvfølgelig si det at det er jo bare å ta en pille og så blir alt så skjønt, men man skal jo alikevel ikke utsette seg for det. Det blir som med eksem, man skal ikke klø selv om man har smørt på kortison. Jeg skjønner det at man har et helt annet syn på dette andre steder, og jeg kan videre akseptere at det er vanlig å ha med seg hunden når man skal ut og spise, men jeg finner meg faen ikke i å skulle lide fordi jeg er allergiker! Hvorfor kunne ikke de flyttet seg inn på det rommet? Det var jo ikke sånn at vi ba om at de skulle gå, bare flytte seg til til et bord lenger bort. Men neida... Vi ble jo behandlet som om vi skulle vært hunde-hatere. Jeg syntes hunder er fine dyr, for all del, men som allergiker så setter jeg ikke pris på at en hund har høyere prioritet. Beklager om jeg tråkker noen på tærne her nå, men jeg syntes det blir feil å prioritere en hund fremfor et menneske.

Det var kulturforskjell nummer én. Når det gjelder forskjell nummer to så skal jeg ikke legge ut om hva jeg mener om selve konflikten og hvem som har skylden, for vi ser jo hva det har ført til i hovedstaden. De fleste har sikkert fått med seg at det er full krig (igjen) mellom Israel og Palestina, og at det i den forbindelse har vært vill vest i Oslo sentrum de siste dagene. Det virker som om Midtøsten har reist på ferie til den norske hovedstaden, rett og slett! Hvem trenger å dra til Gaza for å ta pulsen på krigen når man har Karl Johan liksom... Det som startet som demonstrasjoner har utviklet seg til å bli voldshandlinger uten mål og mening som det er veldig lite kontroll over, og midt oppi det befinner det seg små barn som har blitt dratt med av foreldrene sine... Altså, hva skal man si egentlig? En ting er at man skal ta sine forhåndsregler dersom man virrer rundt på Grønnland etter mørkets frembrudd, men at det nesten er tryggere å befinne seg i en mørk bakgate der enn midt på Karl Johan..? Det verste er jo at det etterhvert ikke handler en dritt om krigen mellom Israel og Palestina, men om å gjøre mest mulig skade både på personer og butikker etc. Og at B-gjengen blander seg inn fordi de vil gi sin støtte, det tviler jeg på. Natt til i går så ble jo folk rådet til å holde seg inne fordi disse opptøyene hadde tatt helt av. Så vidt jeg skjønte så ble flere McDonald'ser angrepet fordi det hadde lekket et rykte som sa at McDonald's støtter Israel. Både kunder og ansatte var jo mildt sagt vettskremte! Videre ble det jo blant annet knust ruter til flere hundretusen kroner rundt omkring på Karl Johan, and for what?! Ramponer Oslo for fred i Midtøsten? Det har så og si aldri vært fred der nede, og ingenting vi her oppe i lille Norge gjør vil ha noen stor effekt. Det eneste som skjer er at Oslo by tar skade av det, så Sirkus Midtøsten burde ikke akkurat sette opp ekstraforestillinger! Hvis ikke så blir det vel en ganske mørkeblå regjering neste gang vil jeg tro... Det har jo vært demonstrasjoner i Norge før, men denne typen her kan man ikke si at vi er vant med. Vi trenger ikke denne typen demonstrasjoner her hjemme for å skjønne omfanget av denne krigen, selv om den er langt borte. De fleste vil jo ha en slutt på denne krigen, men hvordan kan det skje dersom den får lov til å spre seg helt opp hit? 




Hva mener du om demonstrasjonene i Oslo? Hvilke kulturforskjeller har du opplevd?

3 comments:

Hilde said...

Tusen takk for kommentaren :-) Enig i det du skriver, alt er bare latterlig og unødvendig. De kommer jo ingen vei med å drive sånn her. Virker som om noen søker konflikter fordi de synes det er spennende. Or something..

Karoline said...

Jeg synes det er sykt unødvendig det som skjer i Oslo nå. Det hjelper ikke å lage "krig" her for å slutte en annen krig.

Anonymous said...

jeg har ikke satt meg skikkelig inn i det som fåregår.. jeg blir bare så lett provoserT:p