Thursday 9 October 2008

"Dette ække bra!"



Jeg har alltid trodd at verden kom til å gå under grunnet naturen; at en dag om noen hundre, evt tusen, år så ville denne jordkloden eksplodere eller noe lignende. Eller kanskje menneskene ville utryddet seg selv på egenhånd, hvem vet. Nei, jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få oppleve at verden gikk ad undas, noe den nå for så vidt nå er på god vei til å gjøre. Selvfølgelig så er det verdens økonomi det er snakk om her, penger; "roten til alt ondt." Finanskrisen har allerede rammet Island, så vil det da si at neste stopp er Norge? Nei, det var som min far sa tirsdag morgen: "Kristiansen, dette ække bra!"

De fleste burde ha fått med seg at det har vært mildt sagt kraftige nedganger på børsene rundt om i verden den siste tiden. Det har vel ligget i kortene en god stund at noe kom til å skje, men det var da den amerikanske banken Lehman Brothers gikk konkurs at krisen fikk fullt utbrudd. Altså, når verdens "ledende stormakt" USA, the mother of all nations, har en økonomisk policy som tillater at så og si hele nasjonen lever på lånte penger samtidig som man skal bruke en haug med penger på krigføring, da er det jo nødt til å gå til helvete en eller annen gang! Og hva skjer når det er kritiske tilstander der borte? Jo, da sprer det seg til resten av verden! Uttrykket "Når det regner på presten, drypper det på klokkeren" kan vel sies å passe ganske fint inn i denne sammenhengen. Videre så stemte det Republikanske partiet først nei til den såkalte "Krisepakken" fordi en Demokrat ved navn Nancy Pelosi hadde fornærmet dem... Så enkelt kan det umulig være, i så fall burde de aldri vært politikere. Hun, med all grunn, kritiserte President Bush og det Republikanske Parti for blant annet håndteringen av denne krisen, og ba Amerika våkne opp og innse at moroa var over. Nei de "sårede følelsene" får Republikanerne dra lenger ut på landet med! De vil bare slippe ansvaret med å rydde opp i rotet til Bush virker det som.

Denne finanskrisen har jo spredd seg som pesten til resten av verden. Som sagt så har blant annet Island blitt rammet, og nå har det blitt klart at den tredje og siste store banken, Kaupthing Bank, har også blitt overtatt av den Islandske Stat. Hvorfor er dette så ille? Jo, fordi Kaupthing eier nemlig rundt 20 % av aksjene i norske Storebrand! Ikke bare det, men norske kunder i Kaupthing risikerer nå å ikke få brukt blant annet nettbanken; den har tydeligvis blitt stengt inntil videre. However, det som har skjedd på Island har større effekt på f.eks Storbritannia. Der er det jo krise! Gordon Brown har uttalt at de vurderer å saksøke Island grunnet den situasjonen britiske bankkunder er i for øyeblikket. Jeg syntes at britiske myndigheter har håndtert dette på en ganske bra måte; her kom i det minste en krisepakke med én gang! Jeg spør igjen, blir det tilsvarende krise i Norge snart?

Etter å ha blogget om ting med "lite fiber" en god stund, så kommer det kanskje som en overraskelse for dere som ikke kjenner meg særlig godt at jeg faktisk engasjerer meg i sånt som dette også. Jada, jenta har faktisk substans! :P Aviser (da mener jeg ikke VG og Dagbladet) og nyhetssendinger er viktige punkt på min dagsplan, i likhet med mange andres. With that said... Jo jeg blogger om klær. Det er kanskje ikke det verden er mest opptatt av for øyeblikket, men jeg liker klær. Klesstilen min er en del av personen jeg er. Er det virkelig så ille å vise frem noe man er stolt av? Folk må få lov til å blogge om akkurat det de vil, om det så er hva slags dopapir man bruker eller om man har inngrodde tånegler! Passer da ikke den bloggen for deg, så slutt å les den og finn heller en annen du liker. 


Gårsdagens gladnyhet:
Christine måtte trekke seg fra Grease av "helsemessige årsaker" -> Tror det her var like greit, jeg :P Hun hadde et utseende som passet, det skal hun ha, men var ikke stort mer enn det gitt...

8 comments:

Abra said...

harru fått negatie tilbakemeldinger om blogginga?

Abra said...

negative

haha verificationgreia ba meg skrive
dlzquoq Dl Z quoq haha. download ze kuk geddit :P snakk om å dra noe langt :D

Anette Henriksen said...

forøvrig, jeg la deg til på bloggen min=) fjordglott.blogspot.com

Anonymous said...

Det er liten tvil om at republikanerene som har vært innvolvert i prossen ikke har håndtert "krisen" på noe god måte, så det skal jeg ikke si noe i mot.
Men, "that being said", så er det demokratene man skal se til når man prøver å finne en årsak for "krisen".

Det var under Clinton at det ble laget en lov som sa at alle - uavhengig av inntekt, formue og diverse andre garantier en bank tar i betraktning når de gir et lån - skulle få lån. Om ikke bankene ville utstede disse lånene, som da lånesøker ikke kunne betjene, ville de bli straffet i form av bøter ol.

Med andre ord så var det denne loven som forårsaket krisen ved at folk fikk disse "subprime" lånene, som igjenn er årsaken til "krisen".

Karoline said...

Christine var craaaaaaazy. Jeg sverger! Jeg var oppriktig talt REDD når hun kom bort til meg når jeg var publikum i forrige runde av Grease. Hadde det ikke vært for at hun trakk seg hadde jeg trolig ikke turt å være publikum igår og. Haha!

K(ristine) A(malie ) said...

Maier: Jo det er godt mulig det, men hvem er det som absolutt skal drive krig i TILLEGG til at man lever på lånte penger? Det Republikanske regnestykket der går ikke opp! Selvfølgelig så burde jo en sånn økonomisk lov aldri blitt innført av Demokratene, sier meg enig der, men nå har Republikanerne hatt 8 år på å kunne forandre/forbedre den; i stedet har de i stor grad bidratt til å kjøre den amerikanske økonomien rett i dass. Men for all del, dette er min mening; du får ha din ;)


Karoline: Oi shit, ja det vil jeg tro... :P Nei, jeg er glad hun er ute!

AK said...

Jeg liker ikke denne krisen! Fysj, den får ikke blir like stor i Norge

K(ristine) A(malie ) said...

Nei det får vi virkelig håpe at den ikke blir!!