Thursday 23 October 2008

Teatertull!


På skolen min så har vi noe som kalles for "International Day". Hva er dette for noe? Jo, kort fortalt så er dette en dag hvor hver advisory (en fast gruppe på mellom 5 og 15 elever pluss en lærer som fungerer som rådgiver) representerer et land; og videre skal man altså introduserer litt av dette landets kultur i form av f.eks matlaging eller klær osv. Teaterklassen som går siste året har alltid, i alle fall så lenge jeg har gått her, gjort noe på denne dagen på den felles samlingen som starter det hele. Derfor var jeg litt overrasket over at vi ikke hørte at vi skulle fremføre noe... Så dere kan jo tenke dere at jeg ble helt satt ut da vi for TO dager siden fikk beskjed om at jo, vi skulle fremføre noe! Vi fikk den teatertimen til å komme på alt vi skulle gjøre, og de første minuttene av dagens time til å scripte det. Altså, HVA FAEN ER DETTE FOR NOE?! Jo, det er kanskje en fem-minutters greie, og jo det er kanskje bare en fremføring... Men det betyr vel ikke at vi ikke skal ha tid til å øve på det slik at det blir bra? Dette er det jeg kaller useriøst, rett og slett! Jeg har overhode ingen problemer med å stå på en scene (jeg skal tross alt bli skuespiller), men ved mindre jeg har fått beskjed om at det er improvisasjon man blir testet i så er det faen ikke noe greit å skulle stå der helt uforberedt! Hva det er som har skjedd her... Enten så har ikke læreren fått det med seg før nå at vi skal fremføre noe, eller så er det øverste hold som plutselig har funnet ut at man ikke har et langt nok program. Læreren vår sa INGENTING om det; han sa det som om det skulle vært en måned til International Day. Vi fikk altså dette dumpet rett i fanget, som om vi ikke skulle hatt andre ting å gjøre. Vi får bare prøve å gjøre vårt beste selvfølgelig... Men jeg er så forbanna og drittlei av dette her at jeg bare har lyst til å drite i hele greia av ren protest! For det er nemlig ikke første gang det har vært tull for å si det mildt... Og International Day er i dag!

Noen andre som har opplevd noe lignende?

4 comments:

Hanna - ylini said...

jeg opplever det hver dag på skolen min XD neida, ikke fullt så ille.. men det er så utrolig uprofesjonelt! så mange lærere som lager store problemer av noe som lett kunne (og kanskje har) vært planlagt for lenge siden! DÅLIGT!
...forøvrig er jeg sjalu for at dere har international day, har alltid virket morsomt :P men skjønner at det ikke er så morsomt når man ikke får tid til å forberede seg :/

Kristine said...

aldri opplevd det. er ikke så glad i å være uforberedt når jeg står på en scene, improvisering er jeg ikke så flink til så :o

K(ristine) A(malie ) said...

Hanna: Det er utrolig dårlig at det er sånn, ting må kunne funke bedre enn det! Jeg syntes International Day i går er den beste så langt i rekken!

Kristine: Vi improviserer jo egentlig hver dag da, men det er kanskje vanskeligere å gjøre det bevisst ;P

Ane Celine said...

Ja, faktisk.. Jeg gikk teater i fjor og der skjedde det samme. Heldigvis bare en gang og det var visst også meningen fikk vi beskjed om senere. Læreren vår skulle se hvordan vi jobbet under stress og med hverandre ikke minst. Men kjente likevel at jeg ble ganske irritert av å få sånt slengt rett i fanget på så liten tid...