Tuesday 28 October 2008

The white shame is not black, it's white!


Enkelte ganger skammer jeg meg virkelig over å være hvit, for den trangsyntheten vi viser litt for mange ganger. Spesielt når det gjelder noe såpass dumt som hudfarge, sånt burde jo ikke ha noe å si. Å ha svart hud, gul hud eller rød hud pleide å være gal hud; det kunne koste en livet en gang i tiden, og gjerningsmannen ville ikke fått straff engang fordi han eller hun hadde gjort en "god gjerning". I Sør Afrika blant annet, under Apartheid, så var jo alt delt inn i hvitt og sort, og det skulle ikke blandes whatsoever. Nei, det var inndeling av mennesker på høyt nivå. Trikker for hvite, butikker for hvite, ja til og med benker for hvite var det! Var du ikke hvit  ble du forvist til slummen. Folk mistet absolutt alt de hadde. Det verste er at det er faktisk ikke så lenge siden det var sånn, dette inndelingssystemet opphørte i 1990(!). Det å være hvit skal liksom være riktig, "riktig" ja...  Jeg har ærlig talt bare lyst til å kaste opp av sånne påstander. Bare se på historien... Altså, Gud bedre hvor mye grusomt den hvite mann har gjort oppgjennom tidene, som vi har holdt på! Nå skal ikke alle plasseres i én og samme bås her da, selv om jeg sier "vi". Selvfølgelig så er dagens samfunn mye mer åpent enn hva det har vært, men visse mennesker lever fortsatt i fortiden. Hvorfor kan man bare ikke akseptere at mennesker kommer i mange farger, er det virkelig så vanskelig? Må vi mennesker gjøre ting mer komplisert enn hva de trenger å være? 

Nå er det jo presidentvalg i USA, og det står mellom hvitt og sort; hvitt står for det gamle, og sort står for noe nytt. Det er ikke tvil om hva jeg ville valgt, det er tid for forandringer nå. Mitt valg faller på Obama, han har noe nytt og spennende ved seg; og for en talegave han har! Det virker som om han kan utrette mye bra om han får sjansen. Selvfølgelig så er det jo noen som ikke vil gi han den sjansen, og som bare er nødt til å komme med dødstrusler mot noen som faktisk bare vil det beste for sitt land. Hørte nemlig  på radioen i dag tidlig at i USA er to nynazister på 18 og 20 år er arresterte for å ha planlagt drapsforsøk på Barack Obama og 102 andre afro-amerikanere! De skulle enten skytes eller halshogges, kan dere tenke dere noe sånt?! At to så unge guttevalper kan være så ONDE! Det er faen meg grusomt at enkelte individer tyr til sånne ekstreme tiltak, kun av den grunn at man ikke har den "riktige" hudfargen. Har seriøst ikke ord, bare frokosten i halsen... Jeg er kjempeglad for at jeg har vokst opp i et samfunn der hudfarge ikke spiller noen rolle, og ser ingen grunn til at det skulle gjøre det heller. Det å være hvit betyr ikke at man er uskyldig, langt ifra, vi har nok av eksempler på det. Ingen har rett til å holde på sånn, dette er ren og skjær galskap!


Les mer om drapsplanene mot Obama på nrk.no

Hva mener dere om dette her?

5 comments:

Erik said...

kjedelig, og moralistisk suppe

hvor er den kritiske sansen din?

bare et superbillig valgkampstriks uten hold i virkeligheten

K(ristine) A(malie ) said...

I've got it right here with me ;)

Lykke li said...

Huff. Er av og til flau over å være hvit selv. !

Heier på Obama i valget, kanskje han kan forandre den stygge politikken til Bush !

NÅR KOMMER DU ??? <3

Camilla Didriksen said...

Jeg håper virkelig at Obama vinner!!!!!!! Han MÅ vinne.

K(ristine) A(malie ) said...

Erika: Jeg kommer 4 Desember ;)

Camilla: Ja jeg håper det!!