Friday 23 January 2009

Det finnes ingen ateister i et fly som styrter!

Min kjære, søte, gode venn Lars-Christian, også kjent som Dark Sulphur (...), sendte meg en link med tittel "BLOGGMATERIALE" i går... Og jaggu var det ikke bloggmateriale jeg fikk, ganske sjokkerende bloggmateriale as a matter of fact! Overskriften "Ble bedt om å forberede begravelse - hadde ikke kreft" høres ut som en vanlig dag for folka i TVserien Grey's Anatomy, ikke noe som skulle skjedd her i og med at vi har et såpass godt helsevesen. Eller, det skulle man jo tro da... Men den gang ei! Denne saken her er så norsk som det går an å få blitt. vg.no skriver om en mann fra Oslo som fikk beskjed av et eller annet sykehus om at han hadde kreft, og at han skulle bare begynne å planlegge begravelsen. Så når både han og hans familie har "godtatt" dette her, så får de beskjed om at han skulle da ikke dø - han hadde ikke kreft engang! Unnskyld meg, men hva i alle verdens navn og rike har skjedd her da?! Altså, her må man jo bare ha stillt en diagnose utav det blå... Det er jo selvfølgelig gode nyheter å høre at man ikke skal dø after all, men det er jo en ganske kraftig påkjenning å få den første beskjeden. Derimot så er ikke dette det første tilfellet, og det sjokkerer meg! Blant annet så nevner artikkelen en 55 år gammel kvinne som rett etter en operasjon ble sendt hjem på en åtte timers togtur med den beskjeden at hun hadde skarve tre måneder igjen å leve - som seks måneder senere viste seg å være feil... Eller så har du kvinnen som hadde abortert hjemme hos seg selv, og satt med det lille fosteret i hånden da hun ringte til sykehuset. Vet dere hva de sa? Jo, om hun virkelig mente at hun burde komme inn så måtte hun regne med minst én times ventetid! Jeg kan jo også nevne hun som det samme sykehuset ikke tok på alvor da hun sa at hun hadde smerter, og som endte opp med sprukken tarm, urinveisinfeksjon, lungebetennelse og munnsopp! Dette sykehuset ligger for så vidt i Agder... Dersom noen skulle befinne seg i Agder, om det så er øst eller vest, og ha behov for akutt legehjelp, så er mitt råd følgende: Be en god bønn! Det høres kanskje utenkelig ut for mange, menneh... Det finnes ingen ateister på et fly som styrter!

At sånne ting som dette her kan forekomme i Norge, det er jo ganske sprøtt egentlig... Med det oljefondet vi har, med all den skatten folk betaler(!), så burde man jo kunne klare å ha et bedre helsevesen enn dette her. Det har jo vært mye klaging på en god del sykehus her i landet, når det gjelder både fysisk og psykisk helse. Det skal jo ikke være sånn at man skal frykte at man ikke får den hjelpen man trenger! Inntrykket jeg får her er at den norske folkehelsen blir bortprioritert, rett og slett. OL i Tromsø kan vi arrangere (heldigvis så skal vi ikke det da), til en prislapp som lyder på x antall milliarder kroner, men å sette av samme beløp til noe så uviktig som menneskers liv er bare å drite i! Ærlig talt, hva betyr nå en amputert arm her og der mot en så stor begivenhet som OL da dere! Man må jo ærlig talt forstå at det her er snakk om å bygge monumenter i norsk idrett, og at landets ære og status står på spill. For Guds skyld da dere, vi slekter på vikinger - et folkeslag som faktisk tålte en fysisk støyt. Her må man rett og slett bare ta en for laget, ofre seg litt for hva IOC ønsker at Norge skal være som idrettsnasjon. 10 000 kroner ekstra i skatt er jo ingenting, selv en student kan klare det! Hvem trenger vel mat og et godt immunforsvar, når man kan se en pensjonert Aksel Lund Svindal suse ned en fjelldesignet slalombakke! Hvem trenger to velfungerende nyrer når man bidra til at Tromsøs innbyggertall hundredobles! Snakker om å stappe et titalls mennesker inn i en SMART bil liksom... Men alt i alt så har dette med prioriteringer å gjøre. Som sagt i et tidligere innlegg så er det jo så innmari viktig at man prioriterer riktig! Og da må jeg helt til sist her få nevne at Petter Stordalen for all del ikke betaler for lite skatt, mannen må da få lov til å bruke en million kroner på to billetter til innsettelsen av President Obama uten at folk skal reagere negativt på det!

... Beklager om jeg drar dette litt langt, men jeg blir så opprørt og sint når jeg leser sånne ting som dette her. Dessuten så hjelper det ikke at jeg har gått rundt og følt meg som et lemen med PMS i hele jævla dag! I tillegg så går jeg i kraftig underskudd når det gjelder søvn, og har en god del jeg skulle ha gjort når det gjelder den utdannende delen av min tilværelse. Videre så svermer jeg fortsatt rundt som en døgnflue for en fyr jeg sliter med å glemme :| Sofie kan bare gå og legge seg, dette er Kristine Amalies verden!


                                         Bare en siste ting dere burde vite om meg... Jeg vil alltid ha mer, ALLTID! ^^

9 comments:

Abra said...

FIRST!

men uansett. on topic.
OH LAAWD! kjipe greier. hadde selv en slik opplevelse ^^ ekke no vits å gå til sykehus eller legevakter, tiden det tar før de tar deg imot er lang nok til å la hva enn du har gro og lege seg selv xP

Jorunn said...

Herre... Det der er jo grusomt... Hva feiler det folk, eier de ikke medmenneskelighet... Hallo... Det er snakk om å bare ha litt følelser så skjønner man hvor galt det der er...

Anonymous said...

Off! jeg og blir så irritert! :@

It's Aggy bitch! said...

fint bilde :)

Vicky M said...

hey Amalie!

tänkte skicka en inbjudan till dig, så du kan tjäna pengar på din bologg du också, men hittade ingen mail på din profil :)

skriv den gärna under ett inlägg hos mig, så skickar jag den om du vill :)
klem

Tuppene said...

Skjønner ikke at sånne feil kan forekomme i helsevesenet vårt. Det er jo der man skal gå for å få rett diagnose, ikke bli sendt hjem for å planlegge begravelsen når man er frisk. Nei, fy søren.. Ikke noen agder sykehus på meg jaffal!

Karoline said...

Uff, blir så irritert.

Monica said...

Søtt bilde ;)

Anonymous said...

Fint bilde ! :))
www.idasite.blogg.no